Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) terimi olarak Mülemma Şemse: Motifin hem zemini, hem de kendisi altın yaldızla işlenerek yapılmış şemse. M. Zeki Pakalın, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğünde "Renkli şemseler hakkında kullanılan bir tâbirdir. Kabın şemse veya köşebent kalıbının Basılacağı kısmın münasip noktalarına, kap meşinine zıt renklerde meşin parçalar yapıştırılarak, üzerine kalıp basılmak suretiyle yapılırdı. Yaldız işleme aradan görününce renk renk meşinler kitaba başka bir güzellik verirdi" demektedir.
Benzer Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri:
- Sayfa Kenarı l- Bir kitap sayfasının, yazılı bölümleri çevresinde kalan boşluğu ver
- Dakik Buğday değirmende öğütülürken havaya karışan ve değirmenin duvarlarına
- Battal Ebru Belirli bir şekli olmayan ebrulara verilen ad. Battal adı verilen büyü
- Müellif Müsveddesi Yazarın hazırladığı, beyaza çekilmemiş yazma eser.
- Motif Süs, sık sık yinelenen çizgi süsü, bir biçimin konusu. Osmanlı ciltler
- Vakfe Gülü Ayetlerin söz başlarına veya sonlarına konan ve nokta görevi yapan tez
- Dövme Altın Yaprak (varak) hâlinde altın.
- Kırma Bir yazının, asıl kaleminden daha ince ve kırıklı yazılmasına denir. K
- Bâb-ı Humayun Topkapı Sarayı'nın Ayasofya'ya bakan birinci kapısına verilen ad.
- Hutût-i Sitte (Hututi Sitte) Altı yazı, şeş kalem, aklâm-ı sitte.